کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
سرخط خبرها

رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس: بین درآمد و هزینه شهرداری‌ها توازن وجود ندارد| «حکمرانی مردمی» باید تبدیل به قانون شود

  • کد خبر: ۱۳۰۴۸۴
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس: بین درآمد و هزینه شهرداری‌ها توازن وجود ندارد| «حکمرانی مردمی» باید تبدیل به قانون شود
رئیس کمیسیون شورا‌ها در مجلس گفت: در قانون درآمد پایدار برای شهرداری‌ها به موضوع سرمایه‌گذاری و فاینانس اشاره شده که اگر آئین‌نامه آن توسط دولت تدوین و ابلاغ شود، مشکل سرمایه‌گذاری و تأمین مالی برای شهرداری‌ها برطرف خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس صبح امروز در یکصد و چهاردهمین نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌های کشور که در مشهدمقدس برگزار شد، اظهار داشت: امروزه وضعیت اقتصادی کشور شرایط مطلوبی ندارد، از این رو با توجه به کاهش صدور پروانه‌های ساختمان، کاهش ساخت و ساز‌ها و... موجب شده درآمد پایدار شهرداری‌ها با مشکل مواجه شود.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس اظهار کرد: امروزه توازن بین درآمد و هزینه شهرداری‌ها وجود ندارد که این موضوع یکی از مشکلات اساسی مدیریت شهری محسوب می‌شود؛ در لایحه درآمد پایدار برای شهرداری‌ها که امروزه به قانون تبدیل شده به این امر توجه جدی شده است؛ هر چند برای تصویب آن رفت و برگشت‌های زیادی به شورای نگهبان صورت گرفت.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس افزود: موضوع پذیرش تصمیم‌گیری از سوی شورای شهر یکی از مشکلات اساسی بود چرا که این دیدگاه وجود دارد که شورا باید نقش هماهنگ‌کننده داشته باشد؛ در واقع بحث محدودیت اختیارات که شهرداران به آن اشاره می‌کنند به این موضوع مرتبط است.

وی تصریح کرد: وقتی درآمد پایدار کم باشد شهرداری‌ها به سمت درآمد‌های ناپایدار می‌روند که موضوع تغییر کاربری، فروش پارکینگ و... از جمله آن محسوب می‌شود که این امر ساختار شهر را به هم می‌ریزد. هزار و صد شهر وجود دارد که بحث مدیریت یکپارچه آن مورد توجه است لذا اگر حکمرانی مردمی تبدیل به قانون شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: این موضوع بیش از ۲۰۰ ماده دارد که از سوی مرکز پژوهش‌ها تنظیم شده که به نفع کشور است؛ مردم باید از خدمات دولت و حاکمیت برخوردار باشند لذا اگر چنین موضوعی محقق شود مسئله کوچک‌سازی دولت رخ داده و همچنین شاهد یکپارچگی در تصمیم‌گیری مدیریت شهری خواهیم بود.

جوکار گفت: امروزه مدیریت شهری با چالش‌هایی در حوزه خدمات شهری، مسائل اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی و پدیده حاشیه‌نشینی مواجه است، در واقع ۷۵ درصد شهرنشینی وجود دارد که بخشی از مهاجرت‌های صورت گرفته ناشی از توسعه نامتوازن در کشور است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس تصریح کرد: مجلس برنامه پنج ساله را تنظیم و مصوب می‌کند، اما باید توجه داشت که چقدر از آن توسط مسئولان محقق می‌شود؛ به عنوان مثال برنامه ششم به صورت خوشبینانه ۳۰ الی ۳۵ درصد تحقق یافته و این در حالی است که در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم؛ باید طوری در امور پیش برویم که در پایان برنامه هفتم شاهد تحقق حداقل ۸۰ درصدی باشیم که این امر می‌تواند بخشی از پدیده مهاجرت را برطرف کند. امروزه وجود صنایع خرد و کلان در حاشیه شهر‌ها مشکلاتی را به وجود آورده که آلایندگی هوا یکی از  آن موارد است.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس ادامه داد: مطابق ماده ۴۳ قانون برنامه ششم یک درصد از فروش معادن و صنایع معدنی باید به حساب خزانه وارد شود که تاکنون فقط ۵۰ هزار میلیارد محقق شده است لذا اگر نیم درصد از این یک درصد برای شهرداری‌ها در نظر گرفته شود بودجه و پشتوانه خوبی خواهد بود؛ همچنین باید یادآور شد در قانون درآمد‌های پایدار به موضوع سرمایه‌گذاری و فاینانس نیز اشاره شده که اگر آئین نامه آن توسط دولت تدوین و ابلاغ شود مشکل سرمایه‌گذاری و تامین مالی برای شهرداری‌ها برطرف خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->